Havalandırma Türleri

 

Minimum Havalandırma Sistemi

 

DURUM :
Minimum havalandırma sırasında aşağıdaki durumlar söz konusudur.

  • Civcivler küçük,
  • Kümesin sıcaklığı yüksek,
  • Dışarının sıcaklığı düşük,
     

HEDEF :
Minimum havalandırma neden yapılır;

  • Civcive gereken ısının sağlanması.
  • Soğuk veya cereyandan kaçınma.
  • Kümesin her yerinde en uygun sıcaklık ve hava dağılımı.
  • Bütün civcivler için aynı büyüme koşullarının sağlanması
     

HAVA GİRİŞİ :
Sınırlı sayıdaki, açıklığı kontrol edilebilen klapelerle sağlanır.

HAVA ÇIKIŞI :
Devri yada çalışma süresi kontrol edilen minimum fanlarıyla.

 

Minimum havalandırmanın amacı :

Minimum havalandırmadan amaç, enerji ( gaz, elektrik ) sarfiyatlarından tasarruf etmek, kümes içinde en iyi hava kalitesini ve dağılımını ve tüm civcivlerden istenen en iyi verimi ( uniformite ) sağlamaktır.

Fan devri ve klapelerin açıklığı öyle olmalıdır ki; giren hava, her koşulda mahyaya kadar ulaşabilmelidir.

Klapelerden giren soğuk ve nemli hava, uygun bir hızla kümesteki en sıcak bölge olan mahyadaki sıcak ve kuru hava ile buluşturulur. Burada tazeliğini kaybetmeden, nemini ve soğuğunu bırakarak altlığa doğru yönlenir.

Civcive ulaştığında; taze, kuru ve sıcaktır.  Bu yöntemle, mahyadaki sıcak havadan faydanıldığı için ısıtma sarfiyatlarımızda minimuma inecektir.

 

 Minimum havalandırma çalışma şekli :

  • Bu yöntemde devri ayarlanabilen minimum fanları ve  açıklığı kontrol edilebilen hava giriş pencereleri kullanılır.
  • Kümes sıcaklığı, ayar sıcaklığından az ise radyanlar çalışır. Buna rağmen hava ihtiyacını karşılamak için çatı fanları( veya her iki taraftaki yan fanlar ) düşük devirle dönerken her iki taraftaki hava giriş pencereleri biraz açılır. Minimum havalandırma istediğimiz kadar çalışacaktır.
  • Kümes sıcaklığı, ayarlanan sıcaklığı geçmeye başlayınca devirli minimum fanlar biraz daha hızlanır, tüm hava giriş pencereleri biraz daha açılır. Sıcaklık arttıkça fan motorunun devri artar ve ona uygun olarak hava giriş pencereleri açılır.
  • Kümes sıcaklığı düşer ise, fan motorunun devri azalır pencereler kapanır veya minimum havalandırma için gereken kadar açık kalır.
  • Kümes sıcaklığı, fan motorunun tam kapasite ile çalışmasına rağmen artmaya devam ederse, bilgisayar havalandırmayı minimumdan kombi havalandırma fazına çevirir.

 

Doğru bir havalandırma için :

  • Hava istediğimiz yerden ve istediğimiz kadar girmelidir.

Her şeyden önce yapılması gereken ilk iş, kümesin deliklerini, çatlaklarını, kapı pencere altları gibi boşlukları sıva, silikon veya köpük ile kapatmak gerekir. Böylece hava istediğimiz yerden girecektir.

Hava giriş açıklıkları çalışan fan sayısına uygun olmalıdır. Mümkünse açıklığı ayarlanabilir hava giriş pencereleri kullanılmalıdır. Böyle bir imkan sağlanamıyorsa en azından hava girişlerinin sayısı yapılan gözlem ve hesaplarla fana göre ayarlanmalıdır.

 

  • Havanın hızı öyle olmalıdır ki kümese giren taze hava ısınıp kirlendiğinde kümesten çıkmış olması gerekir.

Giren havaya öyle hız verilmelidir ki, kümesin başı ile kümesin sonunda aynı hava kalitesinin olması ve sıcaklık farklılıklarının oluşmaması sağlanmalıdır.

Bu konuda yapılan en büyük hata tünel fanlarının kış havalandırmasında devirli olarak minimum havalandırma için kullanılmasıdır. Tünel fanları yaz havalandırmasında ideal çözümdür. Fakat kış havalandırması için uygun değildir.

Eğer bu fanları kışın da kullanmaya mecbursak en azından devirli değil on/off kullanmak, biraz daha mantıklı bir çözüm olacaktır.

Fan ihtiyaç duyulan zaman aralıklarında devreye tam kapasite ile girdiğinde hava daha hızlı olur.Kümesin başı ve sonunda hem sıcaklık hem de hava kalitesi farkı devirli çalışmaya göre daha az olacaktır. Pet önlerindeki şikayetler ve hayvan ölümleri biraz daha azalacaktır.

Direk çalışması için dizayn edilmiş bir fanın devirli çalıştırılması motorun ömrünü de azaltacağı unutulmamalıdır.  

 

  • Havalandırma yönteminin doğru seçilmesi gerekir.

Sektör geliştikçe, kümeslerde modernizasyon kaçınılmaz bir durum oldu. Amaç tabi ki daha az emek ve masrafla daha iyi sonuç alabilmek. Kümesler geliştikçe havalandırma yöntemleri de buna ayak uyduracak bir gelişme içerisinde. Kullanılan ekipman, uygulanan yöntemler, hep daha iyisi için bir arayış.

Farklı özeliklere sahip kümeslere farklı çözümler üretmek gerekir. Örneğin kümesin genişliği 10-12 metre ise yandan yapılan havalandırma uygunken, genişlik 16-18 metre olunca çatıdan havalandırma kaçınılmaz olur. 

Havalandırma hangi yöntemle yapılırsa yapılsın sonuçta amaç, havanın istenen yerden ve ihtiyaç kadar kümese girmesi, içerdeki ideal hava hareketlerini yapması ve kümesi terk etmesidir.

Bu amaç için açıklığı ayarlanabilen klapeler, devir kontrollü yan veya çatı fanları ile petin önünde kontrol edilebilir perde sistemi kullanılır. Bu havalandırma sistemleri ile ısıtma sisteminin tek bir bilgisayarla kumanda edilebilmesi, sistemin daha düzgün ve uyumlu olarak kullanılmasını sağlar. Kullanıcı için çok büyük kolaylık ve daha rahat kontrol etme imkanı olur.

 

Kombi Havalandırma

DURUM :
Kombi havalandırma sırasında aşağıdaki durumlar söz konusudur.

  • Civcivler büyümekte.
  • Dışarının sıcaklığı ılıman. Gece ile gündüz sıcaklık değişken.
     

HEDEF :
Kombi havalandırma neden yapılır;

  • Civcive gereken ısının sağlanması.
  • Soğuk veya cereyandan kaçınma.
  • Minimum havalandırmadan tünele yumuşak geçiş.
  • Bütün civcivler için aynı büyüme koşullarının sağlanması.
     

HAVA GİRİŞİ :

  • Açıklığı kontrol edilebilen klapelerle ve,
  • Açıklığı kontrol edilebilen tünel hava girişleri ile.

HAVA ÇIKIŞI :

  • Çatıda yada yandaki tüm minimum fanlarıyla
  • Tünel fanlarından bazılarıyla.

 

 

Kombi havalandırmanın amacı :

Minimum havalandırmada hava hareketi kümesin enine, tünel havalandırmada ise kümesin boyuna doğrudur. Öyle iklim şartları oluşabilir ki birkaç saat içinde minimum havalandırmadan tünel havalandırmaya yada tam tersi tünel havalandırmadan minimum havalandırmaya geçiş ihityacı  duyulacaktır.

Özellikle gece ile gündüz sıcaklık farklılıklarının çok fazla olduğu ülkemizde bu durum bahar aylarında, havalandırma sistemlerinin kararsız kaldığı ve hayvanların en çok strese giridiği zamanlardır. Enine havalandırmanın yetersiz kaldığı bir durumda birden bire minimum fanlarının durup tünel fanlarının çalıştırılması, klapelerin kapatılıp pet perdelerinin açılması, hem kullanıcı için hem de hayvan için olumsuz durumları ortaya çıkarmaktadır. Bu durum bazı günlerde dakikalarla ifade edilebilecek zaman aralıklarında dahi yaşanabilmektedir.

Piyasadaki hemen hemen tüm sistemler bu sistem geçişlerini çok hızlı ve kararlı bir şeklide yapmaktadır. Sistemlerdeki bu kararlı çalışma şekli ( ya minimum yada tünel ) hayvanlarda kararsızlık, huzursuzluk ve verimde düşüşlere sebep olmaktadır.

Biz bu durumu ortadan kaldırmak için KOMBİ HAVALANDIRMA mantığını ( MTT - Tünele yumuşak geçiş ) geliştirdik. Burada amaç, çok hızlı değişebilen iklim şartlarına göre en uygun havalandırmayı yapmaktır. Minimum ve tünel havalandırma ünitelerini mantıklı bir uyum içinde beraberce kullanarak, hayvana bu iklim değişikliklerini hissettirmeden kümes içinde hayvanın istediği sıcaklığı ve havayı temin etmektir.

Ülkemizde sıcaklıkların çok değişken olduğu özellikle bahar aylarında, bir sürünün %100 ömrünün %15-20 bölümünü minimum havalandırmayla, %35-50 ömrünün kombi havalandırmayla, %25-35 ömrünü ise tünel havalandırmayla geçirdiği pratik deneyimlerimizle anlaşılmıştır. Bu durumda KOMBİ HAVALANDIRMA, hayvan verimi için bir gereksinim olmuştur.

 

Kombi ( MTT ) havalandırma çalışma şekli :